Social media

Voor kleine en startende ondernemers zijn er verschillende aantrekkelijke manieren om hun onderneming via social media te promoten. Heb jij een eigen praktijk als schoonheidsspecialist, pedicure, nagelstylist, coach, personal trainer, gewichtsconsulent of masseur? Wil jij foto's, schilderijen,  sieraden of diensten verkopen? Geef jij muziek-, teken-, of yogales dan is het noodzakelijk om goed vindbaar te zijn op het internet.

 

Ik kan joi helpen met het bouwen of verbeteren van jouw website, het aanmaken van een Facebookbedrijfspagina, Instagramaccount of het opstellen van een duidelijk LinkedInprofiel. Daarnaast geef ik tips over het profileren van jouw bedrijf op social media.

 

Wat past het beste bij uw doelgroep Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram of Pinterest? 

 


Facebook

Facebook is een heel toegankelijk medium voor zowel grote als kleine bedrijven. Door middel van het aanmaken van een Facebookbedrijfspagina is het mogelijk om jouw producten of diensten aan een grote groep te presenteren. Ook voor particulieren en goede doelen is dit een interessant middel omdat er geen kosten aan verbonden zijn en jezelf kunt bepalen hoe actief je berichten plaatst of deelt om meer volgers en/of klanten op jouw Facebookpagina  te krijgen.

 

Op een Facebookbedrijfspagina dient regelmatig een aansprekend bericht te worden gepost. Hoe actiever je bent op Facebook hoe vaker jouw pagina wordt bekeken en geliked. Vooral in combinatie met andere (social)media is dit een effectieve manier om meer bekendheid te krijgen en klanten te werven. Ik kan samen met jou een Facebookbedrijfspagina aanmaken, teksten schrijven en deze voorzien van foto's en tips geven om meer volgers te krijgen. Daarnaast is het ook mogelijk om mij op vaste tijden of bij bijzondere gelegenheden in te huren voor het schrijven van leuke berichten op jouw bedrijfspagina.

 

Veel bedrijven vinden het moeilijk om telkens weer iets leuks te verzinnen om over te schrijven op Facebook. Toch zijn er dagelijks veel kansen om iets te delen waarvan je je waarschijnlijk niet bewust bent. Als buitenstaander kijk ik met een frisse blik naar jouw bedrijf en zie ik vaak allerlei onderwerpen om een berichtje over te schrijven. Hoe vaak wordt er iets gepost over activiteiten die achter de schermen bij jouw organisatie plaatsvinden?

  

foto van facebookbericht

Dit is een voorbeeld van een bericht dat ik heb geschreven voor de Facebookbedrijfspagina van het Bio Vakantieoord.

Door het Bio Vakantieoord worden zeer regelmatig berichten geplaatst op Facebook, vooral over de leuke vakanties die gezinnen met een gehandicapt kind beleven op het vakantiepark, spannende activiteiten en aantrekkelijke acties.

Voor de volgers van de Facebookpagina is het ook leuk om te zien wat er nog meer gebeurt op het park, zoals bijvoorbeeld de werkzaamheden die onderhoudsbedrijven uitvoeren of de activiteiten van de vele vrijwilligers die Bio helpen. Door het taggen van externe bedrijven wordt het bericht verder verspreid en dus de bekendheid van het Bio Vakantieoord vergroot.

 


Instagram

Instagram is ideaal voor het delen van visuele content, foto’s van producten zoals kleding, sieraden of meubels. Ook diensten kunnen duidelijk worden gepresenteerd door een foto of filmpje, denk bijvoorbeeld aan een fotograaf, tuinarchitect of woningstylist.

 

De populariteit van Instagram blijft stijgen niet alleen voor persoonlijk gebruik maar ook voor bedrijven. Mensen verwerken visuele content veel sneller dan tekst, dit vergroot de betrokkenheid van jouw volgers. Net zoals op Facebook is het mogelijk om op Instagram te adverteren, zelfs op beide platforms tegelijkertijd.

 

Foto’s worden op Instagram geïndexeerd met een hashtag (#). Door op een bepaalde hashtag te klikken worden alle foto’s getoond die deze tag bevatten. Door een post te voorzien van bijvoorbeeld de tag #paard kan iedereen die op deze tag zoekt jouw post zien. Afhankelijk van jouw doelgroep gebruik je dus een passende hashtag bij jouw foto’s. Op de Instagram pagina van Mabel Fotografie wordt goed aangesloten bij de doelgroep van paardenliefhebbers door het plaatsen van leuke filmpjes, polls en prijsvragen en natuurlijk mooie foto's!

 

Door in de nieuwsfeed van Instagram regelmatig updates te plaatsen, klanten te taggen, vragen te stellen en een actie te starten wordt de betrokkenheid van de volgers vergroot. 

 

Tevens is het mogelijk om geotags toe te voegen, GPS coördinaten. Wanneer gezocht wordt op een bepaalde plaats komt de foto met de gebruikte geotag naar voren.

 

Tenslotte is het gebruik maken van Instagram goed voor jouw vindbaarheid op Google, het is een groot sociaal netwerk dat leidt tot een betere vindbaarheid van jouw website.


LinkedIn

Een professioneel LinkedInprofiel is essentieel om een goede eerste indruk te maken bij het opbouwen van jouw netwerk en om je te onderscheiden op LinkedIn . Het maken van een LinkedInprofiel is niet heel ingewikkeld maar vraagt wel even tijd en aandacht. De meeste gebruikers op LinkedIn vullen alleen hun opleiding en CV in terwijl er zoveel meer mogelijkheden zijn om jouw profiel persoonlijker te maken.

 

 Kijk eens op mijn LinkedInprofiel om een indruk te krijgen hoe jouw profiel op Linkedin zou kunnen worden ingevuld.